Stewardship gaat voor mij over kwaliteit van leven voor alles en iedereen; Ondernemen en consumeren met respect voor mens en natuur. Ik omarm ondernemingen en mensen die een ander businessmodel hebben ontwikkeld waardoor ze kunnen bijdragen aan een betere wereld.
In 2007 ontmoette ik de twee oprichters van een van de eerste online winkels voor biologische producten: VanHaverTotGort.nl
Op dat moment waren biologische producten nog niet overal verkrijgbaar en voor gezinnen vaak onbetaalbaar. Zij besloten direct bij de groothandel hun spullen te bestellen en op te halen. Al snel hadden ze een groepje mede-bestellers en reden ze een keer per maand met een busje de bestellingen rond. Van daaruit ontwikkelden ze een netwerk van Haverpunten.

Ik sloot me aan en run nu al meer dan tien jaar een Haverpunt: een keer per maand kunnen klanten bij mij hun bestelling ophalen. Met name de grootverpakkingen zijn in trek: veel voordeliger en minder verpakkingsmaterialen.

Nieuwsgierig? Kijk op http://www.vanhavertotgort.nl

En daarnaast ben ik partner van Ringana. Ik raakte in de ban van hun bedrijfsfilosofie (zij werken volledig circulair) en van hun producten. Ringana maakt alleen maar verse cosmetica en verse supplementen. En daarom vind je Ringana dus niet in de winkels. Alleen al fascinerend vanuit het oogpunt van productieprocessen en supplychainmanagement.

Bij Ringana volgen ze een heldere lijn: pure ingrediënten! Ze werken uitsluitend met natuurlijke, recyclebare grondstoffen. Kunstmatige conserveringsmiddelen, genetisch gemanipuleerde of chemische toevoegingen kom je bij Ringana absoluut niet tegen. De natuur staat aan de basis van alles wat ze doen: vanaf het inkopen van de grondstoffen, de veganistische en diervriendelijke productie tot en met het recyclen van verpakkingsmateriaal. Zo worden de glazenflacons ingepakt een bio-katoenen handdoekje ter bescherming.

En voor mijn dagelijkse groente en fruit maak ik gebruik van Kievitamines. Zij verzorgen biologische groente- en fruitpakketten die je op lokale markten kunt afhalen. Ze hebben korte lijnen met tuinders en producenten om alles zo vers mogelijk aan te leveren. Met de name de wijze waarop ze hun visie vertalen in hun bedrijfsprocessen vind ik echt heel inspirerend. Zij beschouwen duurzame contacten als een essentieel onderdeel van de biologische keten en stellen langlopende relaties met hun klanten en tuinders voorop. Als klant krijg je iedere week, in je pakket, een nieuwsbrief over het wel en wee in hun bedrijf. Je leest bijvoorbeeld waarom er extra veel raapstelen in het pakket zitten en waarom de veldsla wat modderiger is dan anders. En in de nieuwsbrief lees je meer over de telers. Op die manier wordt je als consument bewust dat je onderdeel bent van een groter geheel. En dat de bedrijfsprocessen van Kievit volatiel zijn. Ze hebben ook intensief contact met hun telers. Zo zijn ze regelmatig direct bij de oogst betrokken: ze springen bij als telers in een piekperiode zitten. En ze betrekken de telers intensief bij de planning en invulling van hun pakketten.

 En dan tot slot: een duurzame garderobe… Ik koop alleen tweedehands kleding (op schoenen, ondergoed en enkele basics na). The next closet en Twice as Nice zijn mijn vaste ‘leveranciers’.