Menu

Archief

juli 2018
M D W D V Z Z
« mei    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

© 2012 BlogName - All rights reserved.

Firstyme WordPress Theme.
Designed by Charlie Asemota.

Je kunt niet slim zijn tegen je zin in.

26 januari 2014 - Author: admin - Comments are closed

man-117588__340

Mijn zoontje van vijf moest letters herkennen op het bord. Maar letters interesseren hem niet. Hij wil bouwen, met lego spelen, treinbanen aanleggen. Hij maakte fantasiegeluiden in plaats van letterklanken en had daarbij de grootste lol. Gelukkig heeft hij een hele goede juf die zijn desinteresse en zijn gevoel voor humor goed aanvoelde en kon genieten van deze situatie. En die bovendien de moeite nam om mij over dit voorval te vertellen op een leuke manier: “Ik heb zo genoten van je zoon gisteren…”.

Diezelfde avond hoorde ik het verhaal van Joseph Kessels bij de onderwijsavond van het Nivoz. Je kunt niet slim zijn tegen je zin in! Een pakkende titel en een treffende samenvatting van een avond over ‘distributed leadership‘ en de ‘Self-Determination Theory‘. Kessels constateert dat er een spanning is tussen het waardevolle willen nastreven en de context die het eigene en die groei stuk maken. Die context is bijvoorbeeld de lerarenkamer. Dat zou, op intellectueel gebied, een aantrekkelijke ruimte moeten zijn waarin gesproken wordt over kansen en mogelijkheden. Waar successen gedeeld kunnen worden. Maar die context is helaas vaak anders. Bijvoorbeeld als gevolg van te hoge werkdruk of een gebrek aan autonomie door accreditaties en ingrijpende overheden.

Het is moeilijk om als leerkracht aan te geven wat er goed gaat. Zij worden getraind te kijken naar wat er niet goed gaat. De leerkracht is er om tekorten aan te vullen. Leerkrachten werken in een systeem wat er op gericht is het geloof in eigen kunnen te ondermijnen. De woorden van Kessels raken mij. Ik herken het. Ik zou nog veel veel vaker moeten zeggen: hé, wat leuk die gedachten, werk dat eens verder uit. Vaak zijn de positieve woorden een voetnoot bij de foutenanalyse. Mensen ontwikkelen zich niet doordat ze gewezen worden op hun fouten maar door ze te wijzen op wat ze goed kunnen en ze de gelegenheid te geven dat verder uit te bouwen. Dat vraagt om vrijheid! Je kunt niet slim zijn tegen je zin in.

Op de terugweg naar huis denk ik aan artikel 23 in de grondwet over de vrijheid van het onderwijs. En ik bedenk me dat het tijd wordt voor een nieuw artikel. Een artikel over de vrijheid in het onderwijs.

 

Categories: Geen categorie